Próbálja jellemezni a kedvenc illatát. Citrusos energiával vagy finom virágillattal, esetleg elegáns fás aromákkal teli? Netán a tenger és az ózon illata árad belőle? Vagy inkább a földes, fűszeres és pézsma illatok dominálnak benne? Elgondolkozhat azon is, hogy melyik illatakkord kerül előtérbe elsőként, és melyik az az illat, amelyik órák múlva is erőteljesen érezhető a bőrén?
A parfümőrök jelenleg több mint 3000 illatösszetevővel dolgoznak, de a végső illatkompozícióban átlagban néhány tucatot alkalmaznak csupán. Ezek leggyakrabban mesterséges aromák és a virágok, gyümölcsök, egyéb termések, fűszerek, levelek, fűfélék, moha, kéreg, fafélék, gyanta és pézsma természetes aromái. Az utóbbi években keresettek az ínyenc illatok: csokoládé, karamell, méz, mandula.
Hagyományosan a parfümök, Eau de Parfum, Eau de Toilette és Eau de Cologne illatok fokozatosan három fázisban, ún. illatpiramisként szabadítják fel az egyes illatösszetevőket. Ez a fej, a szív és az alap vagy felső, középső és alsó tónusok, esetleg felső, középső és alsó réteg. Az illatpiramis Jean Carles (1892–1966) francia parfümőr nevéhez fűződik.
A háromfázisos illatpiramis a gyártó és a felhasználó vagy a szakember és a laikus közti hídként funkcionál. Alapinformációkat nyújt az illatösszetevőkről, az illatösszetételről és az egyes illatanyagok erejéről. Segítségükkel pontosabban el tudjuk képzelni egy-egy illat fejlődését, kibontakozását a bőrön. Míg a fej felkelti a figyelmet és néhány percig érezhető, a szív órákon át képes illatörömben részesíteni, az alapot pedig a környezetünk még több órán át érzékeli, ruházaton pedig napokig érezhető.
Egy jó parfümben a fej, a szív és az alap harmóniában van, az egyes részek kölcsönösen kiegészítik egymást és egybefonódnak. A parfümőr mesterek által összeállított illatok a gondosan megválasztott illatösszetevők révén akár tíz órán át is érezhetők. Kicsengésük érdekesen változik, természetesen az adott illatcsaládnak megfelelően, figyelembe véve az illat viselőjének kémiáját és további tényezőket.
felső tónus – felső réteg
Az első illat, amit megérzünk, ha kinyitunk egy parfümöt, a fej. A felső tónusok felelnek a figyelmünket felkeltő illatokról kialakult első benyomásunkért. Az egyes gyártók tehát fokozott figyelmet szentelnek a parfüm fej tónusának. A fej tónus nagyon gyakori alkotóelemei a friss citrusos, zöld, vizes és légies illatösszetevők. A fej tónusban található anyagok könnyű molekulái viszont hamar, 15 perc alatt elillannak.
középtónus – középső réteg
A szív vagy középtónus a fej visszhangjaként jelenik meg, tehát úgy negyedórával a felvitelt követően. Lassan, fokozatosan, az alap alsó tónusaival együtt szabadul fel ez az illat. A szív adja az illat karakterét. A szív leggyakoribb illatjegyei: virágos, gyümölcsös, fűszeres, zöldnövényes. A középső réteg általában 2-3 órán át érezhető.
alsó tónusok – alsó réteg
Az alap az illat azon része, amely a legtovább tart. A szaglóreceptorainkra több órán át is képes hatni. Az illat alapját és tartósságát biztosítja. Az alapban tipikusan fás, pézsma, gyanta és ínyenc illatjegyek dominálnak. Némelyik illatban ún. fixátorokat alkalmaznak (szantálfa stb.). Az alap gyakran meleg orientális jellegű, és ezt már a parfüm felvitelekor érezni lehet.
A női, férfi és uniszex illatok fejében általában energikus citrusillatokat érezni, ilyen a bergamott, a narancs, a mandarin vagy a citrom. Lehet még friss zöldnövény, vizes vagy légies illatakkord. Ezekhez jön a gyümölcsös, fűszeres, zöldnövényes, teás vagy virágos illatjegy. A hagyományos parfümökben a szappanos aldehid illatjegyek is megtalálhatók. A felső tónusok sokszor összeolvadnak a középsőkkel.
A szív tipikusan virágos, női és férfi illatok esetében egyaránt. Általában jázmin, rózsa, levendula, frézia, narancsvirág, pelargónia, magnólia, tubarózsa, ylang-ylang, gardénia, bazsarózsa, orgona vagy orchidea. A középtónus gyümölcsös, zöldnövényes és fűszeres összetevőket is tartalmazhat, mint például a fahéj, a kardamom, a gyömbér vagy a bors. Szintén közkedvelt az ibolyalevél és a nőszirom.
A hosszan tartó parfümök alapja az erotizáló pézsma, pacsuli, ámbra, vetiver, vanília, tonkabab, evernia gomba vagy a moha, cédrusfa, szantálfa és más értékes fafélék. Csábító hatásúak a füstölők is, mint a tömjén vagy az agarfa. Egyre gyakrabban találkozhatunk ínyenc illatakkordokkal, mint a csokoládé, a mogyoró, a kakaó, a kávé, a méz, a karamell és egyéb hívogató finomságok.
A Lancôme Idole Eau de Parfum egy érzéki pézsma-rózsa illat a 21. századi magabiztos nőnek.
Fej: bergamott, körte
Szív: törökrózsa, indiai jázmin
Alap: vanília, fehér pézsma
A JOOP! Homme Eau de Toilette egy intenzív orientális illat friss citrusos altónusokkal a modern úriember számára.
Fej: bergamott, citrom, mandarin, narancsvirág
Szív: gyöngyvirág, jázmin, jasmín, parlagi kunkor, fahéj, kardamom
Alap: pacsuli, szantálfa, tonkabab, vanília
A legendás, időtlen Calvin Klein CK One Eau de Toilette az illatösszetevők varázslatos összecsengése.
Fej: citrom, bergamott, ananász, papája, mandarin, kardamom, zöld illatjegyek
Szív: ibolya, gyöngyvirág, jázmin, rózsa, nősziromgyökér, frézia, szerecsendió
Alap: cédrusfa és szantálfa, ámbra, pézsma, tölgymoha, zöld tea
Az illatpiramis (fej – szív – alap) alapján felismerhető illatösszetevők az egyes illatok megismerésének csak egy részét képezik. A parfümöket ugyanis nem az összetevők összeadása és eredménye határozza meg. Sokkal inkább különálló részekként vannak jelen az illatban, és hosszabb történetet mesélnek el. Ráadásul nincs kőbe vésve, hogy az illat kibontakozása szigorúan a háromfázisú piramisnak megfelelően történhet. Lehet, hogy például először az alap a domináns, majd az összetevők lineárisan rendeződnek, tehát idővel sem változik meg az illatuk.
A lineáris illatok egyik példája a fekete tea, tonkabab és tömjén alkotta Hermes L´Ombre des Merveilles Eau de Parfum. A Montale Paris White Musk Eau de Parfum egészét a pézsma, az ylang-ylang és az ibolyalevél járja át. Az Escentric Molecules Molecule 01 Eau de Toilette egyetlen illatösszetevőt tartalmaz, ami nem más, mint az egyedi, enyhén pézsma kicsengésű, fás-virágos Iso E Super.
Egyelőre az illatpiramis gyors és áttekinthető információforrás az illatösszetevők tekintetében, még ha leegyszerűsítve is tájékoztat. Ezenkívül illatminták, teszterek, fotók, zene, videók, gazdag reklámnyelvezet is társulnak hozzá az egyes termékek reklámozása céljából. De mi jöhet még? Ki tudja, lehetséges, hogy az érdeklődők maguk nyomtathatják majd ki a termékmintákat 3D nyomtató segítségével, vagy majd okosotthonuk lehetővé teszi számukra, hogy testre szabott termékeket hozzanak létre.
Az ideális illat kiválasztása megkönnyíti az illatminták használatát. Otthonunk kényelmében vigyük fel az adott illatot a testünk pulzuspontjaira, és várjunk, amíg az illat megfelelően eloszlik. Figyelgessük 1-2 napig az új illat összetevőit, illetve a környezetünk reakcióit. Lehet, hogy nagyon hamar rájövünk, ez lesz az igazi, és már meg is rendelhetjük normál kiszerelésben.